یکی از جنبههای مغفول در اعتباریات عملی علامه طباطبایی، توجه به پیشینه این نظریه در میان فلاسفه است. برای بررسی این جنبه، با استخراج مولفههای این نظریه از دیدگاه علامه و جستجوی آنها در آثار ابنسینا، میتوان به پیشینه این نظریه در آثار ابنسینا پیبرد. مفاهیم و گزارههای اعتباری علامه را میتوان با مفاهیم و گزارههای غیرحقیقی از نظر ابن سینا مشابه دانست که شامل مفاهیم و قضایای مشهوری جدلی، مقبول خطابی و خیالی شعری هستند. اشتراکات اعتباریات علامه و مفاهیم و گزارههای غیر حقیقی به این شرحند: بر اساس نیازهای انسان اعتبار شدهاند، کاشف از واقع نیستند و بدون نفسالامرند، خودشان موجب تکامل انسان نیستند، تنها موجب انگیزش انسان برای انجام فعلند، بر اساس جعل مفاهیم حقیقی برای اشیاء دیگر شکل میگیرند و به همین سبب منشأ حقیقی دارند و در نهایت اینکه آنها را عقل عملی، واهمه و متخیله جعل میکنند نه عقل نظری.